O prezență obișnuită a Festivalului de la Cannes, Naomi Kawase este invitata specială a Les Films de Cannes à Bucarest care se desfășoară anul acesta între 23 octombrie și 1 noiembrie. Ea va susține în cadrul festivalului un masterclass transmis în direct via Zoom, pe marele ecran, în care va vorbi despre cum lucrează la filmele sale dar și despre felul în care vede această artă.

 „Cinemaul este un mod de a împiedica uitarea,
un început al schimbării, o bucurie.”
– Naomi Kawase

Sentimentul pierderii și frica de moarte sunt temele recurente din filmele regizoarei japoneze, ale cărei prime încercări de cinema erau imagini filmate din mână cu femeia care a crescut-o. Imaginea se încețoșa, apoi se concentra pe obiectele cotidiene și, în cele din urmă, aparatul de filmat privea în sus, spre dansul razelor de lumină supraexpuse. Aceste alegeri vorbeau deja de ambiția unei tinere cineaste de-a căuta eternitatea, dragostea și speranța. A crescut fără să-și cunoască părinții și știa că femeia care avea grijă de ea și care îi era atât de dragă, va muri în curând. 30 de ani mai târziu, Naomi Kawase este încă fascinată de felul în care filmul poate uni trecutul cu viitorul, înregistrând momente care, altfel, ar fi pierdute pentru totdeauna. „Am câștigat multă cunoaștere prin experiență. Dar, pentru un creator, e periculos să înceapă să creadă că are mereu dreptate. Trebuie să creezi în mod constant ceva nou. Trebuie să fii mereu flămând”, a declarat Kawase într-un interviu pentru Associated Press. „Trebuie să fii mereu în stare să surprinzi ce se naște sub ochii tăi, lucruri care ar putea fi mai fantastice decât ceea ce ai deja.”

Ca autoare completă, Naomi Kawase s-a remarcat la Cannes în 1997 când a devenit cea mai tânără regizoare distinsă cu Premiul Camera d’Or pentru filmul său Suzaku. A primit în 2007 Grand Prix pentru The Mourning Forest și s-a întors în competiția oficială a festivalului cu Hanezu în 2011 și Still the Water în 2014. În 2015 revine la Cannes în secțiunea Un Certain Regard cu Sweet Bean, iar în 2016 a fost aleasă președinta juriului Cinéfondation după ce făcuse deja parte din juriul competiției oficiale al festivalului în 2013.

Una dintre cele mai interesante caracteristici a stilului lui Kawase este faptul că se situează printre puținii regizori care filmează secvențele în ordinea din scenariu. „Lucrurile se schimbă constant”, spune Kawase, „îmi fac planuri pentru ziua următoare, dar s-ar putea să mă trezesc și să am altă idee”. Diferența de abordare se observă. În filmele ei, timpul pare să treacă leneș, nesigur, construind o realitate uluitoare, aproape înspăimântătoare.

Les Films de Cannes à Bucarest vă invită în acest univers fascinant și vă propune să descoperiți una dintre cele mai intrigante și mai inclasabile cineaste moderne, grație unui portret realizat în trei pelicule.

Still the Water e amplasat pe insula japoneză Anami, acolo unde tradițiile legate de natură rămân eterne. În timpul dansurilor tradiționale de lună plină, din august, adolescentul Kaito descoperă un cadavru. „În acest film, Kawase livrează o meditație frapantă pe teme profund personale” e de părere Screen International, iar The Guardian crede că Still The Water are idealism și tranchilitate”. Serenitatea cu totul specială a lui Kawase și generozitatea spiritului său rămân calitățile principale cu care abordează cinemaul.

În Sweet Bean, afacerea unui brutar ia avânt atunci când angajează o femeie excentrică, de 76 de ani, care s-a specializat în clătitele dorayaki. Sweet Bean vibrează de umanitate și se concentrează pe personaje pe care, în mod normal, nu le vedem pe ecran. „E posibil să fii lucid și sentimental – în acest film devastator de frumos, Kawase reușește acest lucru” exclama One Room with a View.

True Mothers, cel mai nou film al regizoarei, vine în premieră națională la cea de-a 11-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest, după premiera mondială de la Toronto și prezența în selecția de la San Sebastian. Astfel spectatorii de la București vor fi printre primii din lume ce vor putea viziona filmul, o adaptare vizuală a romanului din 2015 al lui Mizuki Tsujimura, construit din textura bogată a stilului regizoral unic al autoarei ce îmbină senzualitatea procesului cinematografic cu realitatea palpabilă și vibrantă a narațiunii.

True Mothers spune povestea părinților adoptivi ai unui copil de cinci ani care se confruntă cu posibilitatea ca mama naturală să-l vrea înapoi și se învârte în jurul a două personaje centrale puternice „pe care își ia timp să le prezinte spectatorului vrând să-l convingă că merită descoperite” (Screen Daily): Satoko mama adoptivă înstărită și Hikari, tânăra disperată care nu vrea să fie ștearsă din viața copilului ei. Critica de specialitate încadrează filmul lui Kawase într-o zonă autobiografică, regizoarea având la rândul său un copil adoptat, salutând noua perspectivă pe care o dă noțiunii de adopție și felul de expunere al poveștii prin îmbinarea de diferite fire narative și genuri, de la drama morală la romantismul adolescentin, expunerea socială și chiar thriller, într-o experiență cinematografică emoționantă, uneori neliniștitoare.

În completarea acestui triptic, regizoarea va discuta cu publicul festivalului într-o sesiune de Q&A după proiecția True Mothers și are, din partea festivalului, carte blanche în alegerea unui titlu din cinematografia japoneză care să fie inclus în secțiunea Focus Japonia din cadrul Les Films de Cannes à Bucarest și pe care îl va introduce. Kawase, care este și Directorul Executiv al Festivalului Internațional de Film de la Nara (Japonia), va suține și un masterclass în care va vorbi publicului de la București despre filmele sale și despre modul în care alege să lucreze, o introducere în lumea sa dar și al contextului socio-cultural în care creează.

Vizitând website-ul www.filmedefestival.ro puteți afla mai multe despre filmele anunțate și, în curând, detalii despre programul festivalului și punerea în vânzare a biletelor.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări
Inspirat de: UniCredit Bank
Ediția a 11-a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din România
Proiect co-finantat de: Administratia Fondului Cultural Național

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Proiect cultural finanțat de: Centrul Naţional al Cinematografie