INVITAȚI SPECIALI

Luc Dardenne

Luc Dardenne s-a născut la Awirs, pe 10 martie 1954.

Luc a studiat filosofia și sociologia. În anii 1970, frații Dardenne au realizat o serie de filme documentare cu caracter politic, înainte de a-și înființa propria companie de producție în 1975: „Dérives”.  Câțiva ani mai târziu, în 1994, aveau să își fondeze compania de film: „Les Films du Fleuve”.  În 1987, au realizat primul lor lungmetraj, „Falsch”, o adaptare a unei piese de teatru despre ultimul supraviețuitor al unei familii de evrei exterminați de naziști. Filmul va marca un punct de cotitură major în cariera lor, fiind prima lor operă de ficțiune.

În 1992, au regizat „Je pense à vous”, dar au trebuit să aștepte până în 1996 pentru a obține o recunoaștere mai largă la „Quinzaine des Réalisateurs” de la Cannes cu „La Promesse” (Promisiunea).  Au primit primul lor Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes pentru „Rosetta” în 1999.  Trei ani mai târziu, Olivier Gourmet a primit premiul pentru cel mai bun actor în cadrul festivalului pentru rolul său din „Le Fils” (Fiul).  În 2005, frații au primit un alt Palme d’Or pentru „L’Enfant” (Copilul), intrând astfel în clubul foarte exclusivist al cineaștilor care au câștigat Palme d’Or de două ori.  În plus, la Cannes, cei doi au mai primit în 2008 premiul pentru cel mai bun scenariu pentru „Le Silence de Lorna” (Tăcerea Lornei)”, o dramă despre imigranții clandestini, și în 2011 premiul Grand Prix pentru „Le Gamin au Vélo” (Copilul cu bicicleta).

După aceasta, au continuat să realizeze „Deux jours, une nuit” (Două zile, o noapte) cu actrița Marion Cotillard și „La Fille inconnue” (Fata necunoscută) cu Adèle Haenel.  În 2019 au primit premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul de Film de la Cannes pentru „Le Jeune Ahmed” (Tânărul Ahmed), un film despre destinul unui adolescent care îmbrățișează extremismul islamic.

Frații Dardenne au primit anul acesta la Festivalul de Film de la Cannes un premiu special cu ocazia celei de-a 75-a aniversări pentru „TORI ET LOKITA”.

Luc Dardenne va susține un Q&A moderat de criticul de film Ionuț Mareș după premiera filmului Tori et Lokita, care va avea loc pe 23 octombrie, ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

Arnaud Desplechin

Arnaud Desplechin a crescut în oraşul Roubaix din nordul Franţei. A urmat cursurile Institutului de Înalte Studii Cinematografice (IDHEC) din Paris, în timpul anilor de şcoală regizând două scurtmetraje.

La absolvire deja scrisese scenariul primului său lungmetraj, La Sentinelle (1992), care avea să aibă premiera mondială în competiţia oficială a celei de-a 45-a ediţii a festivalului de la Cannes. În 1996 lansează Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle), film lăudat pentru descoperirea unei întregi generaţii de tineri actori şi recompensat cu un trofeu César pentru Tânără speranţă acordat actorului Mathieu Amalric.

În 2016 Arnaud a câştigat un trofeu César pentru Cea mai bună regie pentru Trois souvenirs de ma jeunesse, iar cel mai recent lungmetraj al său, Frère et soeur, a fost inclus în competiţia oficială a ediţiei de anul acesta a festivalului de la Cannes.

Tarik Saleh

A început ca unul dintre cei mai buni artiști de graffiti din Stockholm în anii ’80. El a regizat și a scris scenariul filmului The Nile Hilton Incident, care a câștigat „Marele Premiu al Juriului” la Sundance 2017, a primit un premiu Guldbagge pentru „Cel mai bun film” în 2018, a fost nominalizat la categoria „Cel mai bun film străin” la Premiile César și a fost un succes de box office cu peste 400.000 de bilete vândute în Franța.

A regizat thrillerul de acțiune, The Contractor (2022), cu Chris Pine, Ben Foster și Kiefer Sutherland în rolurile principale, precum și multiple episoade din serialul futurist Westworld (2018) de la HBO și din serialul Ray Donovan de la Showtimes. În 2014 a realizat Thrillerul Tommy, cu Ola Rapace, Moa Gammel și cântăreața și compozitoarea Lykke Li, pentru care a regizat și videoclipul I Follow Rivers, care are aproximativ 80 de milioane de vizualizări pe YouTube. Debutul său cinematografic a venit cu Metropia (2009), o animație distopică cu Stellan Skarsgård, Juliette Lewis, Vincent Gallo și Udo Kier.

Filmul a avut premiera la Festivalul de Film de la Veneția ca film de deschidere pentru Săptămâna Criticilor. Tarik Saleh a regizat, de asemenea, documentarele Gitmo: The New Rules of War (2005) și Sacrificio: Cine l-a trădat pe Che Guevara (2001) împreună cu Erik Gandini. Tarik Saleh a fondat compania de producție Atmo împreună cu producătoarea Kristina Åberg.

Stéphane Brizé

Stéphane Brizé s-a născut în 1966.

A regizat nouă lungmetraje, printre care Je ne suis pas là pour être aimé, Mademoiselle Chambon (Premiul César 2010 pentru cea mai bună adaptare), Quelques heures de printemps și La loi du marché.

Acesta din urmă a fost în competiție la Cannes în 2015, unde Vincent Lindon a primit premiul de interpretare și apoi César pentru cel mai bun actor. A urmat Une Vie, o adaptare a romanului lui Maupassant, care a concurat la Veneția în 2016 și a primit Premiul Louis Delluc. Apoi En Guerre, în 2018, în competiția Festivalului de Film de la Cannes.

Mai multe dintre aceste filme observă financiarizarea economiei, arătând totodată consecințele acestor mecanisme asupra femeilor și bărbaților. Another World, în competiție la Festivalul de Film de la Veneția 2021, a fost unul dintre succesele cinematografelor franceze la începutul acestui an 2022.

Thomas Salvador

Thomas Salvador este regizor şi scenarist şi de cele mai multe ori joacă în propriile filme. A regizat şase scurtmetraje selectate şi premiate în numeroase festivaluri, cele mai notabile fiind Petits Pas (Quinzaine des réalisateurs 2003) şi De sortie (premiul Jean Vigo în 2006).

În timpul unei rezidenţe la Villa Medici din Roma, şi-a scris primul scenariu de lungmetraj, Vincent, film lansat în 2014 şi selectat la peste 40 de festivaluri din Franţa şi din lume.

La Montagne, cel de-al doilea lungmetraj al său, a avut premiera mondială la ediţia de anul acesta a festivalului de la Cannes şi a fost recompensat cu premiul SACD.

Stefano Francia di Celle

Stefano Francia di Celle este manager cultural, istoric de film și curator. A studiat la Torino, obținând o diplomă de licență în istorie și critică cinematografică (cu mențiune și recomandare de publicare). De la o vârstă fragedă, a început să colaboreze cu instituții cinematografice importante, atât în Torino, cât și în întreaga Italie: Festival da Sodoma a Hollywood, Arhiva Națională de Film a Rezistenței, Festival Internazionale Cinema Giovani, Taormina Film Fest, Bellaria Film Festival, Rai Radiotelevisione Italiana. A curatoriat retrospective și monografii pentru Festivalul de Film de la Torino din 2003 până în 2010, organizând evenimente la care au participat regizori importanți precum Roman Polanski, Wim Wenders și Claude Chabrol.

Colaborarea sa cu Rai a devenit constantă în 1996, când a început o carieră strălucitoare și în plină ascensiune, supervizând programarea filmelor, a cinematografiei de artă și a programelor culturale pentru Rai3. Acest rol i-a permis să dezvolte fațete curatoriale în cheie de popularizare și să își pună în evidență și să își dezvolte în continuare talentele manageriale.

Între 2004 și 2010, a fost președinte și producător al Il Vento del Cinema la Procida, un eveniment dedicat interacțiunii dintre film și filosofie, la care au participat regizori importanți și filosofi de renume internațional.

În 2008, a început să colaboreze cu Fondazione Prada la proiecte cinematografice, la care au participat Alejandro González Iñarritu, Agnès Varda, Nicolas Winding Refn, Bernardo Bertolucci și Pedro Almodóvar. Prin urmare, are experiență în relațiile cu celebrități și cunoaște logica sponsorizării de marcă pentru inițiative culturale legate de film.

Din 2012, colaborează cu Festivalul Internațional de Film de la Veneția în calitate de curator al secțiunii Venice Classics.

A fost director artistic al Festivalului de Film de la Torino în 2020 și 2021.

MANAGING TALENTS

Teodora Ana Mihai

S-a născut în București, în timpul regimului lui Nicolae Ceaușescu. În 1988 părinţii ei au fugit în Belgia, iar Teodora li s-a alăturat un an mai târziu. Și-a descoperit dragostea pentru cinema în timpul anilor de liceu petrecuţi în San Francisco, iar apoi a studiat film la Colegiul Sarah Lawrence, din statul american New York. La reîntoarcerea în Belgia, a început să lucreze în industria de film mai întâi ca supervizor de scenarii și regizor secund, după care s-a dedicat exclusiv propriilor proiecte. A regizat Waiting for August, documentar recompensat cu peste zece premii internaţionale, inclusiv trofeele pentru Cel mai bun documentar la festivalul de la Karlovy Vary și la Hot Docs, și nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film.

La Civil este primul ei lungmetraj de ficţiune. Proiectul a participat la ScriptLab, eveniment din cadrul Torino Film
Lab, și a fost selectat să participe, în sezonul 2017-2018, în Rezidenţa Cinéfondation. La Civil a avut premiera mondială în cadrul secţiunii Un Certain Regard a festivalului de la Cannes, unde a primit Premiul pentru Curaj. În toate filmele ei, Teodora încearcă să găsească echilibrul între relevanţa socială a poveștii și poezia vizuală a cadrelor.

Dr. David Zitzlsperger

Dr. David Zitzlsperger este directorul general al companiei germane Denkungsart GmbH, o firmă specializată în digitalizarea proceselor de producție din industria media prin software ca serviciu (SAAS). Denkungsart acordă licențe SAAS pentru comisiile de film, birourile regionale de film și marile companii de producție. Principalii clienți sunt UFA, Beta Film cu filiale precum Seapoint, Bantry Bay, Brot&Butter; All3media cu filiale precum filmpool, Medienboard Berlin Brandenburg, Berlin Brandenburg Film Commission, Constantin Entertainment și SevenOne Media.
Denkungsart administrează propriile SAAS „Castupload” (www.castupload.com) și „filmmakers” (www.filmmakers.de). Aceste rețele sunt destinate exclusiv cineaștilor profesioniști și se adresează în special actorilor, agenților și directorilor de casting. Împreună, acestea reprezintă cel mai mare grup de actori, agenți și directori de casting profesioniști din UE. Majoritatea rolurilor relevante din UE sunt distribuite direct sau indirect prin intermediul realizatorilor de filme sau al Castupload.
Rețelele sunt folosite pentru producții care variază de la mici filme studențești locale până la filme de lungmetraj. Acestea sunt verificate pentru a fi utilizate de studiouri internaționale, companii de producție și de difuzori precum Netflix și AMAZON Studios. Recent, ARDA (Asociația Franceză a Directorilor de Distribuție) a anunțat că lucrează oficial cu Castupload.
Cheia pentru Denkungsart este parteneriatul direct cu asociațiile regionale de actori, agenți, directori de casting și producători. Oferta de software pentru comisiile/oficiile locale de film permite regiunilor mai mici, inclusiv din afara UE, să se integreze direct în rețeaua stabilită de realizatori de film care lucrează cu sistemele pentru proiectele lor de film, televiziune, teatru și publicitate.
WORK IN PROGRESS

Paolo Bertolin

Paolo Bertolin este selecţioner, critic și producător de film. Din 2008, face parte din echipa de selecţie a filmelor a festivalului de la Veneţia şi a colaborat în calitate de consultant artistic pentru Locarno Open Doors între 2016 și 2021. În 2019 și 2020, a fost cooptat în comitetul de selecție al secţiunii Quinzaine des Réalisateurs a festivalului de la Cannes.

A colaborat cu instituții precum Institutul de Film de la Doha și cu festivaluri internaționale de film, precum cele de la Rotterdam, Beijing, Mumba, Hanoi, Bratislava, Torino sau Nyon Visions du Réel şi Udine Far East Film Festival. Este membru al Academiei Asia Pacific Screen Awards și al Academiei Europene de Film. În calitate de jurnalist și critic de film, a scris pentru publicații italiene și internaționale, printre care „Il manifesto”, „Cineforum”, „Segnocinema”, „The Korea Times”, „Cahiers du Cinéma”, „Positif” și „Senses of Cinema”.

Are şi o carieră în producţia de film, coproducând titluri precum Big Father, Small Father and Other Stories, de Phan Dang Di (Vietnam, 2015), Chitrashala, de Amit Dutta (India, 2015) și A Lullaby to the Sorrowful Mystery, de Lav Diaz (Filipine, 2016).

Giovanni Marchini Camia

Giovanni Marchini Camia este membru al comitetului de selecție pentru lungmetraje al Festivalului de Film de la Locarno, co-fondator al editurii Fireflies Press și critic de film pentru publicații precum Sight & Sound și Film Comment.

Lorenzo Esposito

Lorenzo Esposito este programator și curator. Este membru al comitetului de selecție al Festivalului Internațional de Film de la Berlin. De asemenea, în prezent este consultant internațional pentru Italia al Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary și este editorul revistei cinematografice online „Film Parlato”.

Între 2013 și 2018 a fost membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film de la Locarno. Anterior, a lucrat la programele festivalurilor de film de la Veneția (2001), Torino (din 2002 până în 2006) și Roma Film Fest în 2007. În 2003 a început să lucreze pentru „Fuori Orario”, un program difuzat de postul public de televiziune italian Rai 3, în cadrul căruia a curatoriat emisiuni despre filme și regizori.

Hervé Aubron

Fost redactor-șef al revistei Magazine littéraire, Hervé Aubron este critic la Cahiers du cinéma și selecționer la Quinzaine des cinéastes.

A predat o perioadă îndelungată cinematografie la Universitatea Paris 3-Sorbonne Nouvelle și lucrează ca formator sau conferențiar în cinematografe și pentru diverse instituții (Cinemateca Franceză, Centrul Georges-Pompidou, Forum des images…). Este, de asemenea, autorul unor eseuri despre David Lynch și studiourile Pixar, precum și a două cărți despre Werner Herzog, în colaborare cu Emmanuel Burdeau.

Evgeny Gusyatinskiy

Evgeny Gusyatinskiy este programator al Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam și scrie frecvent despre film și cultură.

Și-a făcut masteratul în studii de film la Moscova, la VGIK, și timp de mai mulți ani a lucrat ca redactor și colaborator la Iskusstvo Kino (Film Art Monthly), una dintre cele mai vechi reviste de film din Europa. Este, de asemenea, membru al comitetului de selecție al Festivalului de film Kinotavr (Soci).

Alessandro del Vigna

Alessandro Del Vigna (n. 1993) este un producător și scriitor italo-român. Este producător executiv al filmului Triangle of Sadness, de Ruben Östlund, care a primit Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes din 2022.

Este producător executiv al filmului Siberia, de Abel Ferrara, care a primit o nominalizare la Ursul de Aur după ce a avut premiera la cea de-a 70-a ediție a Festivalului de Film de la Berlin. Este cofondator al companiei de producție Fantasmagoria.

Este un fost critic de film care a contribuit cu articole și interviuri cu William Friedkin, Joe Dante, Bret Easton Ellis și Emir Kusturica la La Septième Obsession și la Positive Magazine.