Home / Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?

Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?

Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?

 

Conferinta-2

Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? este organizată de festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, în parteneriat cu Asociația Culturală Control N, și face parte din seria de evenimente speciale organizate sub umbrela Les Films de Cannes à Bucarest – în dezbatere. Este locul unde se vor reuni critici de film renumiți, distribuitori și atașați de presă străini pentru a dezbate rolul filmului ca produs cultural și mecanismele din spatele distribuției de film.

Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? are loc în cadrul festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, duminică, 25 octombrie, la Cinema Elvire Popesco. Timp de o zi, prin intervenții individuale și dezbateri se va discuta, printre altele, despre rolul criticii de film astăzi și felul în care s-a transformat meseria în epoca Internetului, când scrisul s-a democratizat și oricine poate publica; despre cum comunici și vinzi un film independent, în așa fel încât să-l faci cât mai atractiv în ochii publicului, fără a-i crea false așteptări; despre cum construiești o strategie de promovare eficientă și cum poți angrena cât mai eficient mass-media; despre ce șanse are un film independent fără festivaluri; dar și despre tendințe în cinema-ul actual.

Printre invitații conferinței, care vor dezbate topicurile de discuție și își vor prezenta punctele de vedere, se află și Pascal Mérigeau (jurnalist și critic de film), Magali Montet (atașat de presă), Ronald Chammah (distribuitor) și Christian Ferencz – Flatz (filozof și teoretician de film). Discuția va fi moderată de Boglarka Nagy (responsabil de proiecte de film și al cinematografului Elvire Popesco – Institutul Francez din România).

 Conferința se adresează ziariștilor care scriu despre film și cultură, tinerilor critici și bloggeri care scriu despre cinema, studenților din facultățile de profil și nu numai, celor care lucrează în domeniul filmului și sunt interesați de meseriile din industrie, dar și cinefililor și pasionaților de film care vor să ia parte la o discuție amplă despre noi tendințe în cinema-ul actual. Intrarea este liberă.

Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? va avea două părți:

  1. 11.00 – 13.00 – Cine mai are nevoie de critici în epoca www? Cum s-a transformat scrisul despre cinema în acest context?
  2. Prin intervenții individuale de 15 minute, urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri și o dezbatere vom încerca să răspundem împreună la întrebările: Cine mai are nevoie de critici în epoca www? Cum s-a transformat scrisul despre cinema în acest context? Care sunt tendințele actuale în critica de film din întreaga lume și ce specificități are fiecare industrie de film în parte când vine vorba despre cei care scriu despre cinema? Încotro privește cinematograful; cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?
  1. 13.30 – 15.30 – Dezbatere: Cum vinzi filmele? Și mai ales cui?
  2. În a doua parte a conferinței se va discuta aplicat despre o serie de meserii în cinema. Va fi pus în discuție rolul atașatului de presă. Se vor pune întrebările: care este rolul lui în timpul festivalurilor și în distribuția filmului; cum convingi jurnaliștii să scrie despre filmul tău, cum gestionezi întâlnirile cu presa și situațiile în care filmul e primit cu cronici defavorabile?
  3. De asemenea, se va pune un focus în discuție despre rolul distribuitorului: ce anume trebuie să iei în considerare în strategia de promovare a unui film; exemple de campanii eficiente și campanii eșuate și metode testate.
  4. Nu în ultimul rând se va discuta și despre rolul criticului de film în campaniile de promovare. Se va discuta despre cronica de întâmpinare vs. cronica elaborată; despre cum scrii despre filmele care nu-ți plac; despre cum scrii despre cineaștii-prieteni; despre dinamica relației critic-atașat de presă/ publicist; dar și despre moduri de abordare ale unei cronici în funcție de publicul target.

***

Despre invitați:

Pascal Mérigeau (Jurnalist, Critic de film)

Pascal Mérigeau s-a născut pe 30 ianuarie 1953. Animator în cine-cluburi, a creat și a fost, mai mulți ani, directorul unei săli de cinema, Art et Essai. Colaborator al Revue du Cinéma, a semnat ca jurnalist mai ales în Nouvelles Littéraires și Point. Şi-a continuat cariera de jurnalist și critic de cinema în Le Monde, apoi în Nouvel Observateur (din septembrie 1997).

Este autor al mai multor cărți despre cinema, mai ales despre Josef von Sternberg, despre cinemaul de serie B, despre Joseph L. Mankiewicz (în 1993, premiul pentru cea mai bună carte de cinema) și despre Maurice Pialat (2003, Grasset), precum și autor a două romane, Escaliers dérobés (Denoël, 1994) și Max Lang n’est plus ici (Denoël, 1999). În 2007, a publicat Cinéma: autopsie d’un meurtre (colecția Café Voltaire, Flammarion), iar în 2008, tot la Flammarion, un portret al lui Gérard Depardieu.

În 2013, pentru cartea Jean Renoir (Flammarion), a primit premiul Goncourt de la Biographie, Prix de la Société des Gens de Lettres și Prix du Syndicat de la Critique de Cinéma.

 

Magali Montet  (Atașat de presă, relații publice)

Magali Montet a creat un birou de relații cu presa pentru cinema în 2008. În calitate de atașat de presă de film, ea însoțește debutul filmelor în Franța și lansarea lor internațională, în cadrul festivalurilor de film internaționale. În paralel, Magali Montet desfășoară o activitate de „publicist“ – atașat de presă personală – pentru mai mulţi actori. În trecut, vreme de trei ani a lucrat la Celluloid Dreams (Hengameh Panahi), o societate de vânzări internaționale și șapte ani la Unifrance, împreună cu Daniel Toscan du Plantier.

Dintre evenimentele de care s-a ocupat fac parte:

Premiere în Franța, în curs: Marguerite & Julien  de Valérie Donzelli, Chant d’Hiver  de Otar Iosseliani,  Le Dernier Jour de Amos Gitai.  Recente:  The Look of Silence de Joshua Oppenheimer,  L’Ombre des femmes de Philippe Garrel sau Fidelio, l’Odyséee dAlice de Lucie Borleteau. Lansări recente în festivaluri internaționale (Berlin, Cannes, Veneția): Diary of a Chambermaid de Benoit Jacquot, Body de Malogrzata Szumowska, 600 miles de Gabriel Ripstein, Standing Tall de Emmanuelle Bercot, Dheepan de Jacques Audiard, Disorder de Alice Winocour, Comoara de Corneliu Porumboiu, My Golden Days de Arnaud Desplechin.

 

Ronald Chammah (Distribuitor, producător de film francez)

A înființat în 1988 Camélia Films – o casă de distribuție de film, al cărei scop este de a promova și susține filmul de artă, având ca misiune restaurarea și distribuția peliculelor de patrimoniu.

 

Christian Ferencz – Flatz (Filosof și teoretician de film)

Christian Ferencz-Flatz este cercetător în filozofie al Institute for Research in the Humanities, Universitatea București. A publicat recent volumul de teorie cinematografică Incursiuni fenomenologice în noul film românesc, a semnat cronici și analize de film în Dilema Veche și Close Up și este co-editorul numărului pentru 2016 al revistei Studia Phaenomenologica cu tema: Film and Phenomenology. De asemenea, el este autorul a două volume de specialitate: Obișnuit și neobișnuit în viața de zi cu zi: Fenomenologia situației și critica conceptului de valoare la Martin Heidegger și Retro. Amorse pentru o fenomenologie a trecutului, precum și a numeroase studii şi articole apărute în Husserl Studies, Research in Phenomenology, Phänomenologische Forschungen, Philosophisches Jahrbuch, Continental Philosophy Review, Tijdschrift voor Filosofie ş.a.

 

Boglarka Nagy (Responsabil de proiecte de film și al cinematografului Elvire Popesco)

Boglarka Nagy, moderatorul conferinței, este responsabilul de proiecte de film și al cinematografului Elvire Popesco (Institutul Francez din România) și critic de film care publică regulat pentru site-uri de specialitate. De asemenea, Boglarka Nagy este moderator și selecționer la diferite festivaluri de film din România.

Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? este un proiect realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Este un eveniment susținut de BRD – Groupe Société Generale.